czwartek, 4 listopada 2010

Semper Fi pod Oliwą - uzupełnienie

W tekście o udziale koronnej piechoty cudzoziemskiej w bitwie pod Oliwą:
zastanawiałem się nad  kwestią przynależności rot Storcha i Murraya. Wcześniej sądziłem, że być może  były one częścią innych, większych rot - wszak w pracy prof. Wimmera nie są wymienione jako odrębne jednostki. Mam jednak teraz dostęp do komputów koronnych z 1626 i 1627 roku i oddziały te figurują tam jako odrębne oddziały (dziwne jest to, że prof. Wimmer miał dostęp do tychże komputów, a to zignorował, wszak oddziały te na pewno istniały). Pozwala to chyba rozwikłać zagadkę ‘przynależności’ tych dwóch rot- były to oddziały samodzielne, nie wchodziły w skład rot Astona czy Appelmana.
I tak:
Jan Stork (pisownia oryginału) ma wypłatę za służbę od 5 listopada 1626 roku do września 1627 roku, acz bez wymienionej liczby żołnierzy (inny komput wymienia jednak liczbę 174 żołnierzy ‘starego zaciągu’ – dla odróżnienia od nowych zaciągów piechoty w 1627 roku). Za okres wrzesień - grudzień 1627 roku z kolei jego rota ma wykazany stan 110 żołnierzy, a tylu miała liczyć pod Oliwą.
Z kolei rota Jakuba Murraya to 200 żołnierzy 'starego zaciągu', okres służby to styczeń - grudzień 1627 roku. Pod Oliwą miało walczyć 120 żołnierzy tej jednostki.
Tyle tytułem uzupełnienia, jednak wydawało mi się to niezwykle interesujące, stąd notka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz