poniedziałek, 30 sierpnia 2021

I perceived him to be a very niggardly person

 


Pracując nad nową książką podczytuję sobie znowu źródła do „Potopu”, wynotowując co ciekawsze fragmenty. Akurat padło na Patricka Gordona, a tu przepiękny fragment z końca 1658 roku. Szkot przebywał wtedy znowu w polskiej niewoli, pojawiła się więc szansa na kolejną zmianę barw klubowych. Jak wiemy ostatecznie Gordon trafił pod skrzydła Lubomirskiego, ale co ciekawe, to inny magnat początkowo zaproponował mu służbę. Cytat jest wręcz przedni, podkreślenie moje:

[Jan] Sobieski zaoferował mi wstąpienie na jego służbę, obiecując kompanię dragonów która stacjonowała w jego miasteczku Jaworów i okolicach; odmówiłem, odpowiadając że jako młody człek, opuściłem swój kraj by szukać honoru [i sławy], a siedząc na kwaterach [jako garnizon] nie będę miał ku temu [zdobyciu sławy] żadnej okazji; poza tym [Sobieski] wydał mi się dusigroszem. Odrzekł że nie ma dla mnie żadnej innej [oferty] służby. Wyraziłem więc chęć, by odesłał mnie do Króla [Jana II Kazimierza] lub do marszałka [Lubomirskiego], mówiąc że jestem chętny do służby w polu by się zasłużyć; był nader zadowolony moją odpowiedzią i odparł, że postara się przekonać Lubomirskiego o mojej osobie.

 

4 komentarze:

  1. O nad jaka ksiazka w tej chwili pracujesz? Czy to dotyczy tej o kampanii wiedenskiej bedacej juz w zapowowiedziach Helionu i cofasz sie tylko do lat potopu przy osobie Sobieskiego, czy moze to jakas jeszcze inna pozycja, w ktorej o potopie bedzie wiecej? Czy moze to w ramach pomocy dla Fredholma von Essena i jego zblizajacej sie publikacji o potopie wlasnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kampania wiedeńska jest już u wydawcy i czeka na redakcje, powinna się ukazać w listopadzie. Teraz pracuję nad kolejną, tym razem armie polska i litewska w okresie Potopu, planowana data wydania to jesień 2022 roku. Praca von Essena ukaże się więc szybciej.

      Usuń
    2. O bardzo fajnie,na pewno na nia zapoluje 😊 a zamierzasz potem moze pojsc za ciosem i walnac cos o przeciwnikach albo sojusznikach ron? Albo wziac na warsztat jakas ksmpanie z potopu?

      Usuń
    3. Nie, przeciwnikami i sojusznikami zajmują się inni autorzy, nie będę im wchodził w paradę. Mam kontrakt na jeszcze jedną książkę, czyli kampanię chocimską 1621 roku (planowana data wydania koniec 2023), póki co żadnych dalszych planów poza tym.

      Usuń